Vi har alla ett val!

Nu när årets första dag övergått i den andra dagen händer det igen, jag funderar…

Vi har startat upp ett nytt år 2018, jag vill passa på att önska dej ett Gott Nytt och välsignat år💕. Vet inte hur det är med dej om du är en person som avger löften, nyårslöften eller inte. Jag brukar inte göra det men ändå har jag varje år en massa ambitioner att jag ska ta tag i mitt liv, börja röra på mej, äta mindre, läsa mer osv. Vi vet alla att de allra flesta orkar några veckor och sedan återgår man till sina gamla vanor igen. Varför är det så svårt att göra förändringar och att få dem att bli bestående?

Vi har alla ett val! Vi kan alla göra förändringar i våra liv som blir till det bättre för oss själva och för de människor som finns i vår omgivning. Varför är det så svårt?

Kanske säger du att det inte är ditt fel att livet blev som det blev. Det är inte dina val som lett fram till att du är där du är. Du har inte valt din sjukdom, sin skilsmässa, arbetslösheten, att det strular med barnen, att du aldrig fick några osv… I allt det har du faktiskt rätt! Det är inte alltid våra egna val som gör att vi befinner oss där vi just nu är MEN… det är vi som väljer vad vi gör av de förutsättningarna som har blivit vårt liv. Det är du och jag som bestämmer hur vi ska förhålla oss till saker och ting som möter eller ”drabbar” oss.

Du kanske tänker att jag inte vet vad jag pratar om, kanske har du rätt?
MEN jag väljer att förhålla mej till livet på ett sätt där jag kan välja och inte låta andra välja åt mej!

När jag var 9 år och vi flyttade ut på landet blev jag mobbad i 4 år, man pratade om att jag skulle få byta skola men det blev aldrig så. Jag valde att förlita mej på mamma och pappas ord ”ingen annan är mer värd än vad du är”

När jag 25 år senare blev lämnad av min man för en annan kvinna, en kvinna jag hade kallat för min bästa vän hade jag återigen ett svårt val att göra. Hata eller förlåta. När någon sa till mej att jag kunde välja mitt liv var jag på väg att idiotförklara personen men jag insåg att jag hade ett val. I det ofattbara som andra hade valt åt mej kunde jag välja hur jag skulle gå vidare. Jag bestämde mej för att när jag såg mej själv i spegeln efter 5 år skulle jag vara hyfsat stolt över den kvinnan som jag såg. Mitt val var att välja glädjen, kärleken och livet, inte bitterhet, hat och oförsonlighet.

Det är ditt och mitt ansvar vad vi gör med våra liv, vi kan inte skylla allt på andra och omständigheterna. Vi har ett ansvar, att välja det som får oss att leva. Leva ett liv som är värt att levas, i det lilla, i det stora, i smärta, i sorg, i glädje…allt det där vi kallar livet💕

En reaktion på ”Vi har alla ett val!

Lämna en kommentar