Vad är din pärla?

Flicka med pärlörhänge ( Meisje met de Parel ) är en målning av Johannes Vermeer, Nederländerna, från omkring 1665.

Matteusevangeliet 13:46 ”När hon fann en mycket dyrbar pärla fick han och sålde lotter han ägde och köpte den”.

Finns det något i ditt liv som du värderar väldigt mycket? Eller finns det något du önskar mer än allt annat i livet att du skulle äga? I bibeltexten sålde mannen allt han ägde för att kunna lägga vantarna på den dyrbara pärlan han hade fått syn på i en åker. För honom var pärlan symbolen för lycka. Han önskade att få äga den och var villig att ge upp allt annat för att få hålla pärlan i sin hand.

Flickan med pärlörhängen är en bild jag verkligen uppskattar. Det är ingen som vette, flickan är men helt klart är hon inte från någon fin familj. Det finns inget i bilden som tyder på att hon skulle vara något annat än en tjänsteflicka och ändå… pärlörhänget.

Någon har satt på henne dyrbara pärlor och valt att måla av henne. Kontrasterna mellan enkelhet och rikedomen. Vad hände med flickan efter att målningen var klar? Vad hände med pärlörhängena? Det är det ingen som säkert vet men det finns en bra bok med samma namn som tavlan och en film inspelad efter boken. De kan varmt rekommenderas även om det bara är fiktion.

Vad har då tavlan med bibelordet att göra? Egentligen ingenting. Jag är med i en facebookgrupp Kreativ bibelläsning och där fick vi en utmaning under februari månad, ”Inspireras av andra och utveckla dej själv”. När bilden v Johannes Vermeer dök upp i mitt flöde så bara visste jag att det var den bilden som skulle bli min februariutmaning.

Fortfarande kvarstår frågan, vad är dyrbart för dej? Har du lagt beslag på detsamma har ett högt värde för dej? I mitt liv har jag förmånen att äga många pärlor: mina barn, barnbarn, man, tron/kyrkan, familj, släkt och vänner, ett hem och ett jobb jag tycker om… Frågan är om är om jag är beredd att göra mej v med något av desto för något som skulle var viktigare eller om jag funnit min pärla.

Lämna en kommentar