En gräns…

Det var så utmaningen ljöd i en Facebookgrupp som heter ”SKAPA – ett nätverk för kristna kreatörer”. En gräns, så många olika tankar och idéer som dök upp i mitt huvud när jag tänkte på det ordet. När jag sedan sökte på ordet ”gräns” i Bibeln var det inte lika lätta att få ihop mina idéer och en bibelvers. Till slut fastnade jag ändå för bibelversen från:

PS. 74:17 Du har fastställt jordens alla gränser. Sommar och vinter är skapade av dej.

Livets träd.

Min tanke hamnade i livet och åldrandet. För mej står sommar för livets höjdpunkt medan vintern är mer avklädande och död. Min yngste son har alltid sagt till sin mormor, min mamma:
-Mormor du är vacker som en sommardag❤️ Numera svara hon alltid: -Nej jag är inte vacker som en sommardag, jag mer som en höst/vinterdag. Helt krasst så har hon ju rätt. Till sommaren blir hon 87 år. En respektabel ålder på en parant kvinna.

I mitt eget fall är det helt uppenbart, jag är inte längre vacker som en sommardag. Det är svårt att inse och förstå att jag nu tillhör den äldre delen av befolkningen. Jag lever på livets höst. Det finns en gräns mellan sommar och vinter, en vacker gräns som heter höst.

Tänk att vår Herre skapade en årstid mellan höjdpunkten och slutet. En årstid som sprakar av färg, skörd och ljuvliga dagar. Så vackert och samtidigt så sorgligt men så är livet. Mellan födelsen och döden är det mycket som händer med en människa. Men en sak är säker, en dag ska vi alla dö, men alla andra dagar ska vi leva!

Låt oss leva vackert…

Låt oss leva kärleksfull och generöst…

Lämna en kommentar