Picassos blå period och Bibeln

Jag vet inte hur mycket du kan om Pablo Picasso men jag kan lite grann. Han var en spansk konstnär som var en av kubismens fader. Redan som 15-åring hade han en egen ateljé och var verksam som konstnär.

När Pablo var 20 år drabbades han av en tragedi när en av hans vänner tog sitt liv. Det blev starten på Picassos blåa period. En period av hans konstnärsskap då alla hans målningar gick i blått och sorgen lyste igenom de olika motiven. 

I Matteus 4:16 kan man läsa följande: ”det folk som sitter i mörker ska se ett stort ljus, och för dem som bor i dödens land och skugga ska ett ljus gå upp”.

Precis som Matteus hänvisning till en gammal profetia om att efter mörker kommer ljuset så blev Picassos liv också ljusare, det blev till och med en rosa period. En period som visade på ljus och hopp.

Jag tror att för många har det här sista året varit ett år som varit monokromt, det vill säga, det mesta har varit i samma färgskala. För många har det säkert varit mest grått, grått och återigen grått. Monokromt kan vara väldigt vackert men även till stor del dämpande. Visst finns det många valörer av en färg men om jag får välja så älskar jag hela färgspektrat. 

Tänk bara nu när våren börjar knacka på, den första gula tussilagon är 1000 gånger vackrare än ett helt hav med solgul raps. Varför är det så? Jo jag tror den första strimman av hopp och ljus väcker själen och får oss att hoppas. När vi ser det gula rapsfältet är vi inte lika benägna att förundras, vi har vant oss vid färgerna.

Efter mörker kommer ljus.

Efter en pandemi kommer ett annat liv. 

Efter regn kommer solsken.

Jag vill ha mer färg, mer kärlek, mer fika och mer gemenskap

Mars-challenge : Less is More – Monokrom sida
Alltså, du får bara använda en enda färg Back to the basics. Skala bort. Skala av.
Allt du behöver för kreativ bibelläsning är en bibel och en enda penna.
Du väljer själv om du gör ett färgområde (tex ”blå”) eller om du vill göra överkursen med en enda penna (/krita/dyna/färgkopp/mm). Vit och svart gått bra att använda också utöver din valda färg.
Facebookgruppen – Kreativ Tro